العدد الثاني

المواقع الأثرية المكتشفة حديثاً جنوب مدينة شندي (وسط السودان)

عثمان سليمان محمد على

تحميل الموضوع Download Paper

المواقع الأثرية المكتشفة حديثاً جنوب مدينة شندي (وسط السودان)
عثمان سليمان محمد على- جامعة شندي- كلية السياحة والآثار


مستخلص

هذه الورقة تلقى الضوء على المواقع الأثرية التي تم الكشف عنها خلال العمل الميداني (المسح)، في العام 2015م حيث تمت دراسة تلك المواقع التي تنتشر على الضفة الشرقية للنيل ما بين مدنية شندي وودبانقا وسط السودان.
تهدف هذه الورقة إلى التعرف على المواقع الأثرية ومكونات الموقع في المنطقة المقصودة، والعوامل التي ساعدت على قيامها وتوسعها من خلال حجم هذه المواقع
ومخلفاتها المتنوعة، لقد نبعت أهمية هذه الورقة في عدم تطرق الدراسات السابقة إلى هذه المواقع بصورة كاملة، وفي هذه المنطقة تعددت وتنوعت بها اللقى الأثرية، وهذا إن دل إنما يدل على تعاقب الفترات الحضارية عليها مما يجعلها من أهم المواقع الأثرية، وسط السودان.
وقد أوصت الورقة بتوصيات من واقع المكتشفات التي كانت في شكل مدن استخدمها الحكام في فترات متعاقبة أهمها أن هذه المنطقة لعبت دوراً مهماً في امتداد الحضارة جنوباً.


Abstract

This paper sheds light on the archaeological sites that were discovered during the field work (survey), in the year (2015) AD. It covers those sites which were located on the eastern bank of the Nile between the city of Shendi and Wad-Banga in central Sudan.

This paper aims at identifying the archaeological and cultural material and the components of the site in the intended area, it also studies the factors that helped to establish and expand them through the size of these sites and its various remnants.

The importance of this paper stems from the fact that previous studies did not fully address these sites, and that in this region there are many archaeological findings; which the succession of periods, that is why it is considered to be very important archaeological sites in central Sudan.

The study with some recommendations; from the fact that these discoveries were in the form of cities used by the rulers in successive periods, the most important of which is that this region played an important role in the extension of civilization to the south.

زر الذهاب إلى الأعلى