العدد الثالث

ختان الإناث في الشريعة و القانون والطب

أ.د أسعد عبد الحميد ابراهيم (أستاذ بكلية الانظمة و الدراسات القضائية - الجامعة الإسلامية المدينة المنورة - المملكة العربية السعودية)

تحميل الموضوع | Download Paper


المستخلص

ختان الإناث من المواضيع التي شغلت الناس كثيراً بالحديث عنها و هناك جدل كثيف حول الموضوع ما بين مؤيد و معارض . في هذا البحث حاولت التنقيب عن وجهة النظر الشرعية و ما عليه القانون مستصحباً أقوال الطب حول ختان الإناث. وقد خلص البحث إلى أن الشريعة الإسلامية جوزته ولكن بضوابط معينة، و قد وضح أن هناك سؤ فهم لهذا الأمر و قد عمل البحث على نفي بعض الشبهات عنه. جاء البحث في فصول ثلاثة ، تناول الفصل الأول منها مفهوم الختان ، وتحدث ثانيها عن أنواع ختان الإناث ووقته ، أما الثالث فعنوانه آثار ختان الإناث ، و لقد تمثلت أهم نتيجة خرج بها البحث في أن فقهاء الإسلام اتفقوا على مشروعية ختان الإناث وإن اختلفوا في كونه واجب أو سنه أو مندوب .


Abstract

Female circumcision is one of the topics that people have been busy talking about, and there is an intense debate about the issue between supporters and opponents. In this research, I tried to explore the legal point of view and what the law is based on, accompanied by medical sayings about female circumcision. The research concluded that Islamic Sharia law is permissible, but with certain controls, and it has been clear that there is a misunderstanding of this matter, and the research has worked to deny some suspicions about it. The research came in three chapters, the first chapter of which dealt with the concept of circumcision, the second of which talked about the types of female circumcision and its time, and the third is entitled the effects of female circumcision, The most important result of the research was that Islamic jurists agreed on the legality of female circumcision, even if they differed as to whether it is an obligation, a Sunnah, or a delegate.

زر الذهاب إلى الأعلى