العدد الرابع

النّقد البنَّاء حقيقته وضوابطه وأثره على أصول الفقه

د. إبراهيم محمد موسى محمد

د. إبراهيم محمد موسى محمد جامعة الرباط الوطني ــ السودان
تحميل الموضوع Download Paper

مستخلص البحث :

تناول هذاالبحث عدداً من الموضوعات ذات الصلة بالنّقد البنَّاء وأثره على أصول الفقه، وقد جاء البحث في ثلاث مباحث، المبحث الأول : عن مفهوم النقد ومشروعيته في الشريعة الإسلامية، والثاني : عن ضوابط النقد وشروطه ومنهجه العلمي، والثالث : عن مجالات النّقد البنَّاء وأثره على أصول الفقه.

توصل البحث إلى عدة من نتائج، منها : أن النّقد البنَّاء مشروع بشواهد القرآن والسنة، وأنه منهج فقهي علمي قديم لدى الأصوليين والفقهاء، إلا أن النّقد البنَّاء للعلوم الشرعية قد غابت في زماننا هذا، وذلك لأسباب التعصب والتطرف في الدين، بحيث أن أي دعوى لتجديد أصول الفقه أو النقد لعلوم الشريعة يقابله رد عنيف ومتطرف وقد يصل إلى التكفير.

كلمات مفتاحية : النقد;حقيقة;ضوابط.

Abstract:

In this research the researcher dealt with a number of topics related to constructive criticism and its impact on the fundamentals of jurisprudence, and the researcher divided the research into three favors, the first topic: on the concept of criticism and its legitimacy in Islamic law, the second: on the controls, conditions and scientific methodology of criticism, and the third: on the fields of criticism Building and its impact on the principles of jurisprudence. The researcher has reached a number of results, including: that constructive criticism is legitimized by the evidence of the Qur’an and the Sunnah, and that it is an old scientific jurisprudential approach among fundamentalists and jurists. To renew the fundamentals of jurisprudence or criticism, the sciences of Sharia are met with a violent and extremist response that may amount to atonement.

Keywords: Criticism, fact, controls

زر الذهاب إلى الأعلى