العدد السادس

الأوراق التجارية في القانون السوداني

د. عثمان النور عثمان

د. عثـمـان النـور عثـمـان

كلية القانون -جامعة النيلين -السودان

تحميل الموضوع | Download Paper

المستخلص

تناول البحث الأوراق التجارية في القانون السوداني ، و قد تمثلت مشكلة البحث في الإجابة عل العديد من الأسئلة التي يثيرها موضوع طرق تداول الأوراق التجارية في القانون السوداني المتمثلة في ما هو التعريف المستقبل للأوراق التجارية ؟ ثم ما الذي يميز هذه الأوراق التجارية عن غيرها من الأسواق الأخرى، وماهي الأهداف التي تسعى إلي تحقيقها؟ ماهية الأوراق التجارية ؟ وما الذي يميزها عن غيرها من الأوراق الأخرى؟ ما هي الكيفية التي يتم عن طريقها إيداع الأوراق التجارية في القانون السوداني ؟ هدف هذا البحث إلى العديد من الأهداف التي نتناول تحليلها وتوضيحها في متن هذه الدراسة المتمثلة في التعرف بماهية الأوراق التجارية (سوق ) الأوراق التجارية وما يميزها عن غيرها من الأسواق الأخرى وكذلك معرفة أهمية الأوراق التجارية التي تهدف إلى تحقيقها، التعريف المستقل بماهية الأوراق التجارية وإظهار ذلك التعريف وتوضيح ما يميز الأوراق التجارية عن غيرها من الأواق الأخرى. اتبع الباحث المنهج التحليلي المقارن , وذلك من خلال اعتماد الآراء الفقهية وتحليلها , واعتماد النصوص القانونية الخاصة بالأحكام العامة للأوراق التجارية ومقارنتها مع قانون سوق الأوراق التجارية فضلاً عن الأنظمة والتعليمات واللوائح الصادرة تطبيقاً لنصوص هذه القوانين . من خلال البحث توصل الباحث إلى عدة نتائج من أهمها يعتبر السوق المالي من المصادر المهمة والحيوية في تمويل قطاعات الانتاج السلعي والخدمي، التزام بالإفصاح من اهم الالتزامات وايضاً الالتزام بحفظ اسرار المتعاملين وتنفيذ الاوامر الصادرة من العملاء. من خلال النتائج السابقة توصل الباحث إلى عدة توصيات من أهمها الدولة بحاجة ماسة الى تمويل الكثير من المشاريع الاستثمارية وفي نفس الوقت لا تستطيع الدولة ان تمول جميع تلك المشاريع ، ولذا لابد ان توفر مصدر مهم للتمويل الاستثماري الا وهو سوق المال ، يجب إعادة صياغة القانون الجديد الخاص بالسوق وذلك لما يشوب القانون النافذ من قصور في معظم نصوصه لأنه صدر بصورة مستعجلة.


Abstract

The study dealt with the legal rules for the trading of securities in financial markets The problem of research was to answer many questions raised by a topic Methods of trading securities in the stock exchange of what is the definition
Future of the Stock Exchange? Then what distinguishes this exchange from others From other markets, and what are the objectives it seeks to achieve? What are the papers? Financial? What distinguishes it from other papers? What is how Through which securities are deposited in the stock exchange ?
The aim of this research is to address many of the objectives we analyze and clarify in This study aims to identify the nature of the stock market Finance and what distinguishes it from other markets as well as knowing the importance of Bursa The securities to be achieved, the independent definition of what the papers Financial and to show that definition and clarify what distinguishes securities from others Other markets.
The researcher followed the comparative analytical approach by adopting opinions Jurisprudence and analysis, and the adoption of legal texts on general provisions For the stock exchange and compare them with the securities market law as well Of the regulations, instructions and regulations issued in application of the provisions of these laws.
Through research the researcher reached several results, the most important of which is the market Finance is an important and vital source of financing for commodity production sectors Service, commitment to disclosure of the most important obligations and also the obligation to keep secrets dealers and execute orders issued by customers.
Through the previous findings, the researcher reached several recommendations, the most important of which is the State
She desperately needs to finance a lot of investment projects and at the same time not The state can finance all these projects, so it must provide an important source For investment finance, the capital market, the new law must be reformulated Especially in view of the fact that the law in force is deficient in most of its provisions Released expeditiously

زر الذهاب إلى الأعلى