العدد السادس

العُــــنـــّة (دراسة فقهية مقارنة )

د. هيثم بله عبد الله سالم
الأستاذ المساعد بكلية الشريعة والقانون
جامعة جازان -المملكة العربية السعودية

تحميل الموضوع | Download Paper


المستخلص

الحمدُ لله ربِّ العالمين والصّلاة والسلام على نبينا وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد: فهذا بحث بعنوان: (العُنّة) وهي موضوع جدير بالبحث لأنه من العيوب التي يفسخ بها النكاح بطلب الزوجة، وتناول البحث أهمية معرفة العُنّة ومتى تكون سبباً يفسخ بها النكاح. وحق الزوجة في طلب الفسخ بعُنّة زوجها وإن كان يطأ غيرها من الزوجات أن عجز عن الوصل اليها، كما تناول حق الزوجة في الفسخ وإن وطئها مرة واحدة. كما أثبت البحث أن ولي الزوجة لا يحق له إجبارها على الفسخ بعُنّة زوجها أن رضيتَ به عنيناً، وبيّن البحث الأثر المترتب على فسخ النكاح وهو عدم وجوب المهر على الزوج بشرط إن لم يحصل مسيس قبل التقاضي، وأنه لا عِدة عليها. وخلص البحث أن موضوع العُنّة مرتبط بالمقام الأول ب (الرأي الطبي الشرعي) مع الإشارة إلى أن من الزوجات من لا تعلم أن لها حق فسخ النكاح بسبب عُنّة زوجها. وتوصل البحث أن فسخ النكاح بسبب العُنّة لا يتم إلاّ بالتقاضي أمام المحاكم فقط دون غيرها.


Abstract

Praise be to God, Lord of the worlds, and prayers and peace be upon our Prophet and his family and companions altogether, and after:
This is a research titled: (Impotence), and it is a topic worthy of research because it is one of the defects with which the marriage is dissolved by the wife’s request. The research dealt with the importance of knowing impotence and when it is a reason for the dissolution of the marriage. And the wife’s right to request annulment with her husband’s impotence, even if he had intercourse with other wives if he was unable to reach her, and he also dealt with the wife’s right to annulment, even if he had intercourse with her once. The research also proved that the wife’s guardian has no right to force her to annul the annulment of her husband if she unwillingly accepts him, and the research showed the effect of the annulment of the marriage, which is that the dowry is not obligatory on the husband, provided that he does not get sexual intercourse before litigation, and that there is no waiting period for her. The research concluded that the issue of impotence is primarily related to (forensic medical opinion), noting that some wives do not know that they have the right to annul the marriage due to the impotence of their husband. The research concluded that the annulment of the marriage due to impotence does not take place except through litigation before the courts only.

زر الذهاب إلى الأعلى