العدد السابع

سُلطة القاضي الجنائي في تشديد وتخفيف العقوبة

 د. يوسف عيسى حامد مخير

د. يوسف عيسى حامد مخير

أستاذ  مشارك  بكلية القانون

جامعة النيلين – السودان

تحميل الموضوع | Download Paper

المستخلص

جاءت هذه الدراسة بعنوان: سلطة القاضي الجنائي في تشديد وتخفيف العقوبة في القانون الجنائي السوداني لسنة (1991م)، دراسة تطبيقية مقارنة تهدف الدراسة إلى إظهار موقف القضاء السوداني من أعمال نظرية الظروف المشددة والمخففة للعقوبة، حيث ناقشت الورقة مشكلة الدراسة المتمثلة في خلو التشريع الجنائي السوداني من النص على تحديد الظروف القضائية المخفة للعقاب تركها إلى السلطة التقديرية للقاضي الجنائي حسب ظروف وملابسات كل قضية على حدة. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي باعتبارها دراسة قانونية تطبيقية مقارنة، ولأغراض الدراسة قسمت الورقة إلى ثلاثة مباحث وكل مبحث أحتوى على ثلاثة مطالب عالجت مع بعضها موضوع الدراسة بصورة نعتقد أنها متكاملة ثم خصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها: أن المشرع السوداني لم ينص علي تحديد الظروف المشددة للعقوبة علاوة على ذلك أن القانون الجنائي قصر سلطة القاضي الجنائي في التشديد والتخفيف على العقوبات التعزيرية فقط. وفي المقابل أوصت الدراسة بعدد من التوصيات من بينها” ضرورة إجراء تعديل على القانون الجنائي السوداني لسنة (1991م) بتضمين تحديد الظروف المخففة للعقاب، بالإضافة إلى ذلك أن يتبنى مجلس القضاء العالي تدريس علم التفريد القضائي للعقوبة للقضاة حديثي التجربة وتبني نظام تخصص القضاة.


Abstract

This study was titled: The Authority of the Criminal Judge to Tighten and Reduce the Punishment in the Sudanese Criminal Code for the year (1991 AD), a comparative applied study. It is stipulated to specify judicial circumstances that mitigate punishment and leave them to the discretionary power of the criminal judge according to the circumstances and circumstances of each case separately. The study followed the descriptive analytical approach as a comparative applied legal study.

For the purposes of the study, the paper was divided into three sections, and each section contained three demands. Some of them dealt with the subject of the study in a way that we believe to be integrated. Then the study concluded a number of results, the most important of which are: The Sudanese legislator did not provide for specifying aggravating circumstances for punishment, in addition to that the criminal law limited the authority The criminal judge only intensifies and mitigate disciplinary punishments. On the other hand, the study recommended a number of recommendations, including “the necessity of making an amendment to the Sudanese Criminal Code for the year (1991 AD) to include the identification of mitigating circumstances for punishment, in addition to that, that the Higher Judicial Council adopt teaching the science of judicial individualization of punishment for newly experienced judges and adopt the system of specialization of judges.

زر الذهاب إلى الأعلى